Cup rundeoppsett

TurneringsService gjør cup oppsett etter utslagsmetoden (også kalt singel eliminasjon eller "sudden death"). Normalt består hver match av to partier med ombyttede farger, men antall partier kan endres i turneringsoppsettet. TS støtter cupturneringer som spilles både individuelt og som lagturnering.

Selve oppsettet gjøres runde for runde i det du velger rundeoppsett fra menyen. Grunnlaget for matchingen er de registrerte resultatene som ligger inne i øyeblikket, så påse at alt er korrekt registrert før rundeoppsettet startes.

Seeding

TS seede spillerne slik at den høyest rangerte vil møte den lavest rangerte, nest høyest møter den nest laveste osv. På denne måten utsettes de forventede toppoppgjørene til semifinaler og finale. Du velger selv hvilke kriterier som brukes i seedingen ved å angi kriterier for rundeoppsett

I tillegg vil TS  seede på nytt de gjenstående spillerne etter hver runde etter samme prinsipp. Dette betyr at man ikke på forhånd kan si at f.eks "vinner av 1/8-dels finale A skal møte vinner av 1/8-dels finale D". Dette prinsippet kalles "knockout med re-seeding"

Stikk-kamper (Tiebreaks)

Hvis en eller flere matcher ender uavgjort, vil TS automatisk sette opp en stikkmatch som består av ett eller flere stikk-kamp partier, idet du setter opp neste runde. Antall stikkpartier angir du også i turneringsoppsettet. Skal man kun bruke ett armageddon-parti angis derfor ETT tiebreakparti (TB) i turneringsoppsettet. Et annet vanlig alternativ er å angi 2 eller 4 stikkpartier. TS vil i så fall alternere fargene i stikkpartiene.

Uregelmessige stikkamper

Hvis en stikk-match også ender uavgjort, vil TS automatisk sette opp gjentatte stikkmatcher med det antall partier du har angitt, helt til avgjørelse faller. I prinsippet kan det derfor bli et uendelig antall partier før matchen er avgjort. Noen ganger ønsker man derfor å avslutte med ett armageddonparti etter to eller fire stikkamper. Dette gjør du i TS ved å endre antall tiebreakparti fra f.eks 2 til 1 før du setter opp den runden der du vil ha armageddon. TS vil "skjønne" dette og beregne matchen korrekt. I neste matchrunde kan du gjerne sette TB tilbake til 2 igjen.

I og med at en match (pga gjentatte tiebreaks) har et variabelt antall partier, vil tiebreak-partier ikke regnes med i poengsummen ved summering av poeng på resultatlista. Tiebreaks brukes KUN til å finne matchvinneren.

Bronsefinale

TS setter ikke automatisk opp noen bronsefinale-match. Hvis du ønsker en bronsefinale, må denne matchen settes opp manuelt i hovedbildet (du bare tilordner motspiller og farge på vanlig måte på dette ene partiet). TS vil ta hensyn til dette og beregne resultatlisten korrekt. 

Walkover

I tradisjonelle cup-systemer er det vanligvis 4,8,16,32,64 eller 128 deltakere. TS har ikke denne begrensningen! Hvis antall spillere ikke "går opp" i en slik toerpotens, vil TS tildele walkover til den høyest rangerte spilleren som ikke har hatt walkover tidligere.  

Hybridturneringer (prekvalifiseringsrunder)

En alternativ måte å tilpasse antall deltakere til en av toerpotensene (4,8,16..), er å redusere gjennom en kvalifiseringsturnering. 

I TS kan du starte turneringen som en helt  ordinær berger/monrad/ sveitser eller hva som helst, med så mange deltakere du vil. Etter et forhåndsbestemt antall runder går du inn i turneringsoppsettet og endrer spillesystem til CUP. Samtidig fraværsmarkerer du de spillerne som IKKE skal gå videre til cupavslutningen. Det greieste er å sortere bildet etter rangert rekkefølge (Vedlikehold - sortering - rangerings-rekkefølge), og deretter la f.eks de 8 øverste spillerne i bildet stå som tilstede (grønn hake) og setter de øvrige som "fraværende".

Man får på denne måten rapportert hele arrangementet til ELO- og GP i en og samme fil.

Kvalitetsberegning

Cupturneringer er generelt dårlige på å kåre andre plasseringer enn første og andre. Likevel, TS vil som standard bruke kvalitetsberegning i et forsøk på å skille spillerne lenger ned på lista. Ved rene cupturneringer kvalitetsberegnes turneringen til og med siste finalerunde. Men ved hybridturneringer vil kun gruppespillet kvalitetsberegnes, dvs at kvalitetspoenger regnes til og med runden FØR første cupmatch. Dette er nødvendig for å unngå at rekkefølgen på de u-kvalifiserte spillerne skal endres i løpet av cup'en.

Spesielle finalematcher

Normalt spilles det samme antall partier i finalematchen som i de øvrige matchene. Men enkelte turneringer har vedtatt at finalen f.eks spilles over 4 partier (mens alle andre matcher går over 2 partier). I TS kan dette gjøres slik: Sett antall partier pr match til 2 og kjør turneringen som normalt. Etter at man har satt opp første parti i finalematchen endrer man antall partier pr match fra 2 til 4. Deretter kan man fortsette å sette opp runder og evt tiebreaks på vanlig måte.